Handhygiëneregels

.
Droge of ruwe handen?

Handhygiëneregels blijven naleven, ook al doet het pijn

Via de handen kunnen makkelijk ziekteverwekkers worden verspreid. Door regelmatig uw handen te wassen met water en zeep, verkleint u  de kans dat u zelf of iemand in uw omgeving ziek wordt. Onze dermatologen geven tips voor een goede (preventieve) handverzorging

Droge of ruwe handen door dat vele handen wassen? Dit kunt u doen, want handhygiëne is de boodschap!

Wast u  dezer dagen ook zo zorgvuldig en regelmatig uw  handen met zeep? Goed bezig! Dat moet u volhouden, ook al heeft u  er intussen pijnlijke, uitgedroogde schilferige handen van gekregen. Veelvuldig wassen en desinfecteren van de handen kan leiden tot een droge huid of zelfs ernstig handeczeem.

Hoe herken ik handeczeem?

Handeczeem herkent u  aan  droge rode en geïrriteerde handen en kan een jeukend of trekkend gevoel geven. Daarnaast kunnen er kloofjes of blaasjes aanwezig zijn. De klachten beginnen vaak op uw handruggen, tussen de vingers of op de vingertoppen. Allemaal vormen van handeczeem die ontstaan omdat we zo goed, zo langdurig en zo veelvuldig onze handen wassen. We krijgen er last van omdat de zeep het vetlaagje oplost dat op onze huid ligt.

Wat kan ik hiertegen doen?
Gebruik na het desinfecteren van uw handen elke keer een vette handcrème om de klachten tegen gaan die niét is geparfumeerd. Want op den duur kunnen die op de koop toe een allergie veroorzaken. En als er geen verbetering optreedt en het écht te pijnlijk wordt, kunt u altijd bij een van onze dermatologen een consult aanvragen.

Bent  u al meer dan een jaar niet op het spreekuur geweest dan vragen we u een verwijsbrief bij van uw huisarts te halen.

Samen tegen corona

Team Parkstad Klinieken